Zorgplicht

Op financiële dienstverleners zoals banken en verzekeraars rust een bijzondere zorgplicht bij het aanbieden van financiële producten. Denk daarbij aan hypotheken of verzekeringen. Maar deze zorgplicht eindigt niet bij het tot stand brengen van het financieel product. Ook als er tijdens de looptijd van het financiële product belangrijke wijzigingen ontstaan, dan brengt de zorgplicht met zich mee dat in overleg met de consument wordt nagegaan of het financiële product nog wel aan de wensen en behoeften voldoet. Regelgeving is vastgelegd in de Wet op het financieel toezicht (Wft) en in de gedragscode en leidraden van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Toezicht

De financiële dienstverleners staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en de AFM. De DNB en de AFM zien erop toe dat banken en verzekeraars zich aan de regels houden zodat er sprake is van financiële stabiliteit. In de financiële sector is belangrijk dat consumenten vertrouwen hebben en houden in de dienstverleners.

Klachten

Klachten over een bank of een verzekeraar kunnen door consumenten en kleine ondernemers ook worden ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (het Kifid). Daarvoor geldt wel dat eerst de klacht aan de bank of verzekeraar zelf moet zijn voorgelegd. Als de klacht niet wordt opgelost dan bestaat de mogelijkheid om binnen 3 maanden na afwijzing van de klacht een beroep te doen op het Kifid. Het Kifid kan een bindende uitspraak doen over het geschil als beide partijen daarmee instemmen.

Vragen? Neem contact op met:

Luc Tacx

Volg ons op social media

We delen verhalen, foto's en video's over ons en ons werk.

Contactinfo

Neem contact met ons op

Vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Voor de verwerking van persoonsgegevens: zie onze privacyverklaring.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×